Kur’an’a göre hayır ve şer kavramları, insanın yaşamındaki ahlaki ve manevi tercihleri ifade eder ve insanın doğru ya da yanlış yolda olup olmadığını belirler.
Hayır (İyilik)
Kur’an'da "hayır" (iyilik), Allah’ın emrettiklerine uymak, iman etmek, salih ameller işlemek ve insanlara fayda sağlamaktır. İyilik kavramı, sadece ibadetle sınırlı olmayıp, sosyal ve ahlaki sorumlulukları da içerir. Bakara Suresi 177. ayet, iyiliğin sadece yüzlerin doğu ve batıya çevrilmesinden ibaret olmadığını, gerçek iyiliğin Allah’a iman etmek, salatı ikame etmek, zekatı vermek, sabırlı olmak ve zor durumda olanlara yardım etmek olduğunu belirtir:
"İyilik, yüzlerinizi doğuya veya batıya çevirmeniz değildir. Asıl iyilik, Allah’a, ahiret gününe, meleklere, Kitap’a ve peygamberlere iman eden; malını sevmesine rağmen akrabaya, yetimlere, yoksullara, yolda kalmışlara, dilencilere ve özgürlüğü için köle olanlara veren; namazı kılan, zekatı veren, ahdini yerine getiren ve zorluk, sıkıntı ve savaş anlarında sabreden kimselerin yaptıklarıdır." (Bakara 2:177)
Bu ayet, iyiliğin kapsamlı bir kavram olduğunu ve iman ile ahlaki eylemlerin birleşimini temsil ettiğini gösterir.
Şer (Kötülük)
Şer, Kur’an'da Allah’ın emirlerine karşı gelmek, kötülük yapmak ve doğru yoldan sapmak olarak tanımlanır. Kötülük, sadece bir eylemde değil, aynı zamanda niyetlerde ve düşüncelerde de olabilir. Kötü eylemler hem bireysel hem de toplumsal düzeyde zarar verici sonuçlar doğurur. Allah, insanı şerden sakındırmak için peygamberler göndermiştir ve doğru yolu göstermiştir. Ancak insanlar, özgür iradeleriyle kötülüğü de tercih edebilirler. Furkan Suresi 27. ayette, kıyamet gününde kötülük yapanların pişmanlığı şöyle anlatılır:
"O gün, zalim kimse ellerini ısırıp, 'Ah, keşke peygamberle birlikte bir yol tutsaydım' der." (Furkan 25:27)
Bu ayet, kötülük yapanların ahiretteki pişmanlıklarını ve doğru yolu seçmedikleri için duyacakları üzüntüyü ifade eder.
Sonuç
Kur’an'a göre hayır, Allah’ın rızasını kazandıran iyilikler ve salih amellerdir. Şer ise, Allah’ın buyruklarına karşı gelmek ve kötülüğe yönelmektir. İnsana, hayır ve şer arasında seçim yapma özgürlüğü verilmiştir, ancak bu seçimlerin ahirette karşılığı olacaktır:
"Kim zerre kadar hayır yapmışsa onu görür, kim zerre kadar şer işlemişse onu görür." (Zilzal 99:7-8)
Bu ayetler, insanın yaptığı en küçük iyilik veya kötülüğün bile karşılıksız kalmayacağını hatırlatır.
Yorumlar
Yorum Gönder