Ana içeriğe atla

 İblis’in Allah’a olan yakınlığını nasıl elde ettiği, İslam literatüründe çeşitli şekillerde ele alınmıştır. İblis, başlangıçta Allah’a sadık bir varlık olarak, ibadeti ve takvası ile Allah’a yaklaşmıştı. Bu yakınlık, onun meleklerle birlikte anılmasına ve yüksek bir konumda bulunmasına neden olmuştur. Ancak, bu yüksek konum İblis’in sonunu getiren kibir ve kıskançlık duygularını beslemiştir.

1. İblis’in Cinler Arasında Seçkinliği

İblis, cinlerdendi ve cinler arasında üstün bir konuma sahipti. Allah’a olan bağlılığı, itaatkarlığı ve ibadetleri ile diğer cinlerden ayrılıyordu. İblis’in Allah’a olan bu bağlılığı ve sadakati, onu meleklerin yanında bulunacak kadar yükseltmişti.

  • İbadet ve Takva: İslam tefsirlerine göre, İblis, ibadette çok ileriydi ve Allah’a olan bağlılığı nedeniyle yüce bir makama erişmişti. Bu ibadetler, onun Allah’a yakınlaşmasına vesile olmuştu. Bazı rivayetlerde, İblis’in binlerce yıl boyunca Allah’a ibadet ettiği ve bu ibadetlerin karşılığı olarak melekler arasında bir konuma yükseldiği belirtilir.

2. İblis’in Allah’a Yakınlığı

İblis, Allah’a yakın bir varlık olarak melekler arasında yer aldı. Melekler arasında yer alması, onun sahip olduğu ibadet ve bilgi birikimi ile ilişkilendirilir. İblis, Allah’a olan yakınlığını hem bilgi hem de ibadetle kazanmıştı.

  • Melekler Arasında Bulunması: İblis’in meleklerle birlikte anılması, onun Allah’a olan yakınlığının bir göstergesidir. İblis, meleklerin arasında bulunması nedeniyle, Allah’ın emirlerine ve yasaklarına yakından vakıftı ve bu konumunu doğru kullanarak Allah’a daha da yaklaşma imkânı buldu.

3. Kibir ve İsyana Düşüş

İblis, Allah’a yakınlığını elde etmesine rağmen, kibir ve kıskançlık nedeniyle bu yüksek konumu kaybetti. Adem’in yaratılması ve Allah’ın Adem’e secde edilmesini emretmesi, İblis’in içindeki kibir ve kıskançlık duygularını ortaya çıkardı. İblis, kendisinin ateşten yaratılmış olması nedeniyle Adem’den üstün olduğunu düşündü ve Allah’ın emrine karşı gelerek büyük bir isyana düştü.

  • Kibrin Doğuşu: İblis, Allah’a olan yakınlığı ve melekler arasındaki konumunu, kendisini üstün görmesine neden olacak şekilde yanlış anladı. Ateşten yaratılmış olmasını, topraktan yaratılan Adem’e karşı bir üstünlük olarak değerlendirdi ve bu kibir, onun düşüşünün başlıca sebebi oldu.

4. Sonuç: Allah’a Yakınlığın Yanıltıcı Olması

İblis’in hikayesi, Allah’a yakın olmanın, kibir ve kıskançlık gibi tehlikelerden korunmadıkça ne kadar yanıltıcı olabileceğini gösterir. İblis, başlangıçta Allah’a olan yakınlığını ibadet ve takva ile elde etmişti, ancak bu yakınlığı kendi lehine kullanmak yerine kibirle yozlaştırdı. Sonuç olarak, Allah’a olan yakınlığı ve melekler arasındaki yüksek konumu, onu daha büyük bir düşüşe sürükledi.

İblis’in bu hikayesi, insanlara Allah’a olan yakınlıklarının yanıltıcı olabileceğini ve bu yakınlığın kibirle değil, tevazu ve itaatle korunması gerektiğini hatırlatır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kur'an'a göre müslümanın misyon ve vizyonu

  Misyon Allah'a İbadet ve Teslimiyet: Müslümanların en temel görevi, Allah'a ibadet etmek ve O'na teslim olmaktır. Bu, günlük ibadetler, dua ve Allah'ın emirlerine uygun bir yaşam sürmek anlamına gelir. ( Bakara, 2:21 ) İyiliği Emretmek ve Kötülükten Sakındırmak: Müslümanlar, iyiliği teşvik etmeli ve kötülükten sakındırmalıdır. Bu, bireysel ve toplumsal düzeyde adaleti sağlamayı amaçlar. ( Al-i İmran, 3:110 ) Adalet ve Merhamet: Adil olmak, insanlara merhametli davranmak ve her türlü haksızlığa karşı durmak önemli bir misyondur. ( Nisa, 4:58 ) İlmi Yaymak ve Öğrenmek: Bilgi ve hikmeti aramak, ilmi yaymak ve öğrenmek Kur'an'da teşvik edilen önemli bir görevdir. (Alak, 96:1-5) Vizyon Takva Sahibi Olmak: Allah'a karşı gelmekten sakınmak ve O'nun emir ve yasaklarına uymak, bir Müslümanın vizyonunun temelini oluşturur. Takva sahibi bir kişi, hem dünya hem de ahiret saadetini hedefler. ( Hucurat, 49:13 ) Allah'ın Rızasını Kazanmak: Tüm çabaların ve ...

Â’LÂ SÛRESİ BANA NE DİYOR?

  SÛRE, İNİŞ ZAMANI ÜZERİNDEN BANA NE DİYOR? Vahyin Rehberliğinde 1. yılda Mekke’deyiz. Altı asırdır yağmayan vahiy yağmuru, manen kurumuş olan gönülleri yavaş yavaş yeşertmeye başlamış.  Sûre, bu ortamda, inen vahyin suyunu bir gönülden başka bir gönüle taşıma işine “öğüt vermek” diyor. BANA NE DİYOR? Bir davanın başında, insanların manevî kökleri, sohbet, nasihat, öğüt gibi bilginin nakil vasıtaları ile sulanmazsa, o insanlar kendilerine fayda veremediği gibi başkalarına da meyve veremezler.  Bir de iyi yetişmedikleri için temsil ettikleri dava adına kötü örnek olma ihtimalleri yüksektir. SÛRE, İSMİ ÜZERİNDEN BANA NE DİYOR? A’lâ kelimesi “ en yüce ” manasına geliyor. Mesajı gayet net: Rabbin yüce adını tesbih eden, Rabbin katında yücelir. BANA NE DİYOR? Rabbin katında yücelmek ister misin?  Madem istersin, haydi, Allah katında en değerli insan olan Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetini kendine merdiven yap, sen de Allah katında yücelebildiğin kadar yücel! SÛRE, ÖNE Ç...

Ey Rabbimiz!

Bakara Sûresi(2) 128. Ayet Ey Rabbimiz! Bizi sana boyun eğenlerden kıl, neslimizden de sana itaat eden bir ümmet çıkar, bize ibadet usullerimizi göster, tevbemizi kabul et; zira, tevbeleri çokça kabul eden, çok merhametli olan ancak sensin.  رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَٓا اُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَۖ وَاَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَاۚ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوَّابُ الرَّح۪يمُ  Bakara Sûresi(2) 201. Ayet Ey Rabbimiz! Bize dünyada da iyilik ver, ahirette de iyilik ver. Bizi cehennem azabından koru! رَبَّنَٓا اٰتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْاٰخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ Bakara Sûresi(2) 286. Ayet ...Rabbimiz! Unutursak veya hataya düşersek bizi sorumlu tutma.  Ey Rabbimiz! Bizden öncekilere yüklediğin gibi bize de ağır bir yük yükleme.  Ey Rabbimiz! Bize gücümüzün yetmediği işler de yükleme!  Bizi affet! Bizi bağışla! Bize acı! Sen bizim mevlâmızsın.  Kâfirler topluluğuna karşı bize yardım et! رَبَّنَا لَا تُؤ...