SÛRE, İNİŞ ZAMANI ÜZERİNDEN BANA NE DİYOR?
Vahyin Rehberliğinde 1. Yılda Mekke’deyiz. Misal: O günlerde dünyaya dışarıdan biri gelseydi, kötü ahlakın en kötü örneklerini göreceğim bir müze arıyorum deseydi, herhalde o müzelerden biri de Mekke olurdu. Nasıl ışığın değeri, karanlığın en koyu olduğu yerde anlaşılıyor, aynen öyle de, kötü ahlakın en kötü örneklerinin olduğu bir zemine, yeryüzünde gelmiş gelecek bütün insanlar içinde en güzel ahlakın sahibi olan Hz. Muhammed (sav) gibi bir elçi gönderiliyor.
BANA NE DİYOR?
Sen de sünnetine tâbi olup onun yolundan gitmekle elçisinin elçisi oluyor, aynı zamanda bulunduğun her yerde de güzel ahlakın bir temsilcisi oluyorsun.
Peki, lâyıkıyla temsil ediyor musun?
SÛRE, İSMİ ÜZERİNDEN BANA NE DİYOR?
İçimizdeki bilgi görünmeyendir, o bilginin kâğıda dökülmüş hâli görünendir.
Kalem ise görünmeyenle görünen arasındaki elçidir.
Kur’an, kalemin bu özelliğini bir metafor olarak kullanıyor ve onu görünmeyen âlemin mesajını görünen âlemde, görünür hâle getiren elçiye benzetiyor.
BANA NE DİYOR?
Sen de bir kalemsin. Kalem nasıl insanın içindeki görünmeyen bilgiyi kâğıt üzerinde görünür hâle getirirse, Müslüman da içindeki görünmeyen imanı, hayat kitabının sayfaları üzerinde davranışları ile görünür hâle getirendir. Davranışlar üzerinde etkisi görünmeyen iman, yazmayan kalem gibidir.
SÛRE, ÖNE ÇIKAN KONU ÜZERİNDEN BANA NE DİYOR?
İniş sırasında ilk Müslümanlara – geçmiş peygamberler arasından – ilk olarak örnek gösterilen peygamber, Hz. Yûnus’tur. Hz. Yûnus (as) üzerinden “Onun yaptığı gibi yapmayın” deniyor.
Bu da şu soruyu akla getiriyor:
Peygamberler Hata Yapar mı?
Bu sorunun iki cevabı var:
- Yapmaz: Onlar, Allah’tan gelen vahyi insanlara aktarma işinde Allah’ın inayeti ile hata yapmazlar. Gelen vahyi olduğu gibi, ne bir harf eksik ne bir harf fazla, tam olarak aktarırlar. Peygamberlerin İsmet sıfatı ile muttasıf oldukları söylendiğinde, işin bu yönü kastedilir.
- Yapar: Onlar da insandır. Kendi içtihatları ile karar verdiklerinde bazen hata yapmışlardır. Ancak hiçbirisi hatada ısrar etmemiş, hatasıyla beraber uzun zaman yaşamak gibi bir yanlışa düşmemiştir. Peygamberlerin insan olarak tercihlerinde hata yapmaları vazifeleriyle de mütenasiptir. Eğer onlar tercihlerinde hata yapmasalardı, onları örnek almak, melekleri örnek almanın imkânsız olduğu gibi imkânsız olurdu. Onların hataları; “Hata yaptığımızda ne yapacağız, nasıl düzeltiriz?” konusunda da bizlere rehber olmuştur.
BANA NE DİYOR?
Hata yapmaman imkânsız ama hatalarından ders alarak onları tekrar etmemen mümkündür.
SÜRECİ İNŞÂ EDEN ÂYETLERDEN
4. Âyet:
“Dinin emeli aynı zamanda temelidir” diyor. Güzel ahlakın olmadığı yerde din de olmaz.
Bu âyet, Kur’an’ın inşâ edeceği insanın fotoğrafını veriyor.
Yorumlar
Yorum Gönder