Bu soruya cevap verirken şu soruları sorduk,
- Bir nimet söyleyin, olmadığında olanların hiçbir anlamı olmuyor?
- Bir nimet söyleyin insanı hayvandan ayırıyor?
- Bir nimet söyleyin, o olmayınca insan dinen mükellef olmuyor?
Cevap: Akıl...
Akıl nimeti için Hanefî mezhebinin kurucusu İmâm-ı A’zâm Ebû Hanife’nin hocası
İmam Cafer-i Sadık’a atfedilen güzel bir söz var.
“Akıl insanın içindeki peygamber, peygamber insanın dışındaki akıldır’’
Belki ilk kez duyanlara garip gelebilir ama şu soruları soralım ve üzerinde düşünelim;
- Peygamber bize neyi kullanmayı öğretti?
- Cevap: Birçok şeyi...
- Peki, en önemlisi nedir?
- Akıl,
Peygamber Efendimiz (sav) bize aklı vahyin rehberliğinde kullanmayı öğretmiştir.
- Vahyin rehberliğinde kullanılmayan akıl insanlığın başına bela olmuştur.
- Geçmişte ve günümüzde buna dair çok sayıda örnek görmek mümkün...
Sadede gelirsek, akıl insanın anlama aracıdır. Kur’an-akıl ilişkisini bir kurgu ile anlatırsak,
Kur’an aklı karşısına alır ve ona şöyle der;
- Allah’ın ilmi sınırsız, seninki sınırlı,
- Bu gerçeği bilerek, haddini bil,
- Dün bilmediğini bugün öğrenen sınırlı aklınla,
- Sınırsızı anlamaya çalışıyorsun,
- İşte, bu gerçekten yola çıkarak,
- Hiçbir zaman anlamadığına “anlaşılmaz” deme!
- Bazılarının dediği gibi, çağ dışı, akıl dışı saçma hiç deme!
- Anlamama eksikliğini kendinde gör,
- Anlamak için bir bilene sor,
- Yapman gerekenleri öğrenmeye çalış
- Ve sonra bir kere daha gel.
Ayrıca Kur’an, aklı karşısında sürekli aktif görmek ister. Birçok âyetinde,
- “Leb” der, “leblebi” demez.
- Bilginin tamamını değil, ipuçlarını verir.
- Çerçeveyi çizer, içini doldurmayı, muhataba bırakır.
Biz Kur’an’ın, bize verdiği burolü anladığımız için, mealimizde aklı aktif ve dinamik olarak
kullandık. Mealde, âyetlerin mealini gösteren siyah yazılara çekirdek olarak bakarsak, parantez içindeki kırmızı açıklamalar, o çekirdeğin tefekkür denen suyla sulanması
sonucunda Kur’an’ın bize yaptığı meyve tadındaki ikramları oldu.
Yukarıdaki açıklamalarla birlikte düşünüldüğünde, hazırladığımız meal baştan sona şu
soruların cevabı oluyor:
- Aklı vahyin rehberliğinde nasıl kullanırım?
- Tefekkür denen suyla âyetler nasıl sulanır?
- Böyle bir kullanımın sonuçları nasıl olur?
Sonuçlar, açıklamalı mealimizde göründüğü gibi oldu.
Yazı KUR'AN BANA NE DİYOR? Meal Çalışmasından alınmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder